Använda strukturerade referenser
Skall du summera data i en Exceltabell blir det mycket tydligare om man använder strukturerade referenser.
I stället för t.ex SUMMA(F22:F33) så får du något som t.ex. ser ut så här: =SUMMA(Försäljning[Intäkter])
Så här gör du:
Formatera ditt dataområde som en tabell. Görs snabbast med kortkommandot Ctrl+T. Annars Start -> Formatera som tabell.
Ge tabellen ett tydligt namn. I fliken Design för tabellverktyg – Grupp Egenskaper.
Nu kan du istället för att få en summering som till exempel ser ut så här:
=SUMMA(F22:F33)
Kan den istället se ut så här (beroende på namnet på tabellen och fälten:
=SUMMA(Försäljning[Intäkter])
Naturligtvis fungerar detta med andra funktioner än SUMMA
Två direkta fördelar med detta är:
1. Det blir mycket tydligare vad som summeras (lättare att spåra och undvika fel)
2. Funktionen blir dynamisk. Om din tabell utökas med fler rader så följer funktionen med.
Ha en bra dag
/Anders
Tack för en bra sida. Kanske en dum fråga, men måste det vara en tabell för att det skall fungera?
Mvh Stefan
Hej. Tack. Ja, strukturerade referenser används bara i tabeller. En annan variant är att namnge cellerna och referra till namnen i formlerna. Se till exempel denna sida från Microsoft som förklarar vad det är: https://support.office.com/sv-se/article/definiera-och-använda-namn-i-formler-4d0f13ac-53b7-422e-afd2-abd7ff379c64
Ha en bra dag
/Anders