funktioner
Funktioner i Excel
En funktion i Excel är en färdigskriven formel som använder ett eller flera värden, utför en åtgärd och sedan returnerar ett eller flera värden, t.ex. summerar eller räknar ut ett nuvärde. Du kan använda funktioner för att förenkla och förkorta formler i ett kalkylblad. Speciellt användbara är funktioner som genomför långa eller komplexa beräkningar.
Funktionens struktur
En funktions uppbyggnad, eller syntax, består av tre delar. Den inleds alltid med ett likhetstecken (=). Därefter kommer funktionsnamnet och slutligen funktionens argument. Argument omges av en parentes och kan innehålla värden, cellreferenser, villkor etc.
=FUNKTIONSNAMN(ARGUMENT)
Argumenten kan vara mer eller mindre komplicerade och man kan skriva in värden direkt eller ge referenser till enstaka eller flera celler. Skall flera argument infogas separeras med semikolon utan blanksteg. Som en introduktion ges nedan exempel på några enkla funktioner för att illustrera funktionernas uppbyggnad.
Här kommer jag samla instruktioner om Excels kalkylbladsfunktioner, jag tänker mig ett par exempel per kategori:
- Logiska funktioner
- OM, OMFEL
- Sökfunktioner och referensfunktioner
- LETARAD, PASSA, INDEX
- Databasfunktioner
- DSUMMA
- Datum- och tidfunktioner
- IDAG, NU, DATUM, KLOCKA, KLOCKSLAG, NETTOARBETSDAGAR.INT, DATEDIF
- Finansiella funktioner
- NUVÄRDE, SLUTVÄRDE, AMORT, BETALNING
- Informationsfunktioner
- ÄRTOM, ÄRFEL, ÄRTAL
- Matematiska och trigonometriska funktioner
- SUMMA.OM, SLUMP.MELLAN, AVRUNDA,
- Statistiska funktioner
- ANTAL, ANTAL.OM, MEDEL, STDAV.P, PROGNOS.LINJÄR
Jag ser instruktionerna främst som ett komplement till Excels inbyggda hjälp. Vill du ha en grundläggande information om en viss funktion är det nog smartast att börja där. I dialogrutan för att infoga en funktion så finns en hjälpknapp. Klickar du på den så kommer du till en sida som förklarar grunderna med funktionen och ger exempel. Mina funktionsexempel här strävar att i första hand att vara lite mer fortsättning eller fördjupning.
Följ excelbloggen så missar du inget!
PS! Dagens boktips:
En bok jag kan rekommendera just nu är Jelen, Excel 2016 In Depth (QUE Förlag) . En heltäckande bok skriven av en av mina excelgurus, Bill ”MrExcel” Jelen (kolla MrExcels kanal på YouTube!). Är du nybörjare med Excel och vill ha en bok på svenska som ger dig grunderna kan jag rekommendera Excel 2016 Grunder (Eva Ansell) som också har skrivit Excel 2016 Fördjupning, en bok som jag själv brukar använda på mina Excelkurser.
.
ahmm . .
how can i unprotect the sheet if i don’t know the password?
Hej!
Jag gick en kurs för dig i höst och den var toppen! Är så nöjd!
Nu har jag ett problem jag inte kan lösa. Jag har ett excelblad fyllt med data. Jag har en rådataflik där allt matas in och i kolumn A står det C1 – C13. Jag vill sen ha en flik för C 1, en för C2, en för C3 osv. Kan jag få alla rader som börjar på C1 att automatiskt lägga sig i flik C1 osv?
Med vänlig hälsning
Anette
Hej Anette,
Kul att du var nöjd med kursen.
Ditt problem är inte helt enkelt att svara på då det inte finns någon superenkel lösning. Beror lite på hur du skall använda din data och om detta är en återkommande uppgift.
Det finns ingen enkel kalkylbladsfunktion som fixar detta utan detta.
Enklast tror jag är att arbeta med någon form av filter. Du kan ju t.ex. filtrera din rådata så att du bara ser C1, kopiera och klistra in i fliken C 1 osv. Detta ger dock ingen automatisk lösning utan kräver att du gör detta varje gång.
En variant skulle vara att du i bladfliken C1 har en funktion som gör att du bara ser raden som innehåller C1 och låter resten bli blanka. T.ex. med:
=OM(DATA!$A2=”C1″;DATA!A2;””)
Därefter sorterar du kolumnen så att alla blanka kommer sist.
Ytterligare en variant är att använda avancerat filter. Har ingen film som visar detta, men detta klipp kanske kan ge dig några ledtrådar:
http://www.youtube.com/watch?v=sB5qdJLS8lE
Ser att det inte finns så många svenska filmer om detta (behöver nog spela in en egen), här har du en engelsk variant:
http://www.youtube.com/watch?v=SU1qGbN6Rs8
Hoppas något kan vara till hjälp
Mvh
Anders
Hej,
Jag vill säga att jag är relativt bra på excel och tror att jag börjar bli bättre. Sitter just nu och försöker få ihop en tabellmall för diverse saker bland annat livslängd på komponenter.
Det jag vill ha hjälp med är att få denna formeln snyggare, den uppfyller sin funktion idag men den borde gå att skriva på ett bättre sätt. Nu är det en OM-formel som om den är falsk startar en ny OM-formel o.s.v.
=OM(E8=””;””;OM(SUMMA(G8-E$64)>0;SUMMA(G8-E$64);OM(SUMMA(G8*2-E$64)>0;SUMMA(G8*2-E$64);OM(SUMMA(G8*3-E$64)>0;SUMMA(G8*3-E$64);OM(SUMMA(G8*4-E$64)>0;SUMMA(G8*4-E$64);OM(SUMMA(G8*5-E$64)>0;SUMMA(G8*5-E$64);””))))))
Om man tittar på formeln ser man att det den gör är att om falskt multiplicera ursprungstalet, G8, med +1 varje gång. Just nu står det still i mitt huvud för jag har stirrat på denna formel i två dagar. Det jag vill att den ska göra är att om första OM-satsen är falsk multiplicera G8 med (n+1) tills att summan av G8-E$64 blir positiv.
Tacksam för all hjälp!
Mvh Henrik
Klurigt… Du kör alltså någon form av loop med OM-funktioner?
Förstår inte varför den skall ”multiplicera till”, är det inte lika bra att bara räkna ut vad G8 måste vara för att G8-E$64 blir positiv (vilket innebär det tal där G8 = E64).
Hinner inte tänka så mycket på detta. Men låter den ligga öppen om någon annan som ser den vill försöka. Ett tips är också att fråga på Eforum, där får man ofta svar snabbt.
http://eforum.idg.se/forum/62-kalkylprogram-excel-m-fl/
Hejsan!
Är relativt ny på excel men tar mig väl fram i programmet något sådär.
Jag har kommit till funktioner och sitter just nu och gör ett schema där jag fått så att den räknar ut arbetad tid mellan t.ex 09:15 – 20:15.
Jag vill även att den räknar bort 30 min lunch i fallet. Så, jag har lagt D4-C4-0,020833333 vilket då är decimalen för 30 min. Detta beräknas korrekt.
Men, nu vill jag att detta ska gå per automatik. Så, jag har försökt mig på OM-funktionen! =)
Mitt problem är då det att jag verkligen inte får till upplägget av den.
Min tanke är denna.
OM (D4-C4>=0,20833333; D4-C4-0,020833333; D4-C4)
Alltså, OM summan av arbetad tid är större än eller likamed 5h. Ta bort en 30 min alternativt ta inte bort 30min.
Nu har jag ju måndag-söndag i schemat och två celler för varje dag. Så, nästlade OM-funktioner. Är du med mig på spåret? =)
Vore GULD om du kunde hjälpa mig!
Ha det gott!
// Martin
Ursäkta att svar dröjt, har varit borta från siten ett par månader…
=OM(D4-C4>=0,208333333333333;D4-C4-0,0208333333333333;D4-C4) fungerar ju så att resultatet blir arbetad tid och om arbetad tid är större eller lika med 5 timmar dras en extra halvtimme (starttid i C4 och sluttid i D4 – tiderna skrivs in med formatet tt:mm, t.ex. 09:30 i C4 och 17:30 i D4).
Men det verkar vara vad du gjort, så det kan inte vara ditt problem…
Om du vill att den skall bete sig annorlunda på helgen så får du nästla in OM-funktionen i en till OM-funktion som kollar om det är helg.
=VECKODAG(B4;2) talar om dagnummer för datumet i cell B4. Andra argumentet (2) styr funktionen så att dag 1 = måndag och dag 7 = söndag.
Om jag vill att funktionen skall bete sig annorlunda om tiden infaller på en helg, så behövs en kolumn med datum. Säg att datumet finns i cell B4.
=OM(VECKODAG(B4;2)<6;"vad som händer om det är en vardag";"vad som händer om det är helg")
Säg i ditt fall att du alltid vill dra 30 minuter om man arbetar på en helg, men om man arbetar på envardag skall man bara dra 30 minuter om man arbetat mer än 5 timmar, då blir lösningen:
=OM(VECKODAG(B4;2)<6;OM(D4-C4>=0,208333333333333;D4-C4-0,0208333333333333;D4-C4);D4-C4)
Kanske det är ett steg på vägen i alla fall….
/Anders
Hej,
Ser ut som att Martin har några mellanslag för mycket? Kan det vara därför som formeln inte fungerar?
Mvh
Stefan H
Kan så vara… Lite svårt att svårt att se mellanslagen. Tack!